typmachine met de tekst Goals

Repetities

Hoeveel herhalingen voor welk doel?

Als medesporters in de lokale sportschool en ook als coach zien wij vaak iemand een oefening fout uitvoeren. Denk hierbij aan iemand die aan het deadliften is en het gewicht met een hit en go weer omhoog stuitert of iemand die halve herhalingen aan het maken is tijdens een bicepcurl. Dit soort fouten zijn niet goed voor je vooruitgang en daar helpt onze online coach jou graag bij. Naast deze zichtbare fouten in jouw training, zijn er ook fouten die je niet ziet. Wat is het nut van een langzame uitvoering of wat is het nut van weinig of juist veel herhalingen?

Er is een vertekend beeld als het gaat om fitness. ‘Wat is er nou zo moeilijk aan een gewicht optillen?’ Genoeg! “Flink beuken in de sportschool is makkelijk” ja, een blessure krijgen ook! Bij verstandig en gericht trainen, komt net wat meer bij kijken dan je zou denken.

Wat nou als ik gespierder wil worden?

Krachtsporters kiezen vaak voor de 8 tot 12 keer methode. Als jouw doel is om gespierd te worden dan raden wij jou aan om een gewicht te pakken waarmee je de oefening 8 tot 12 kan uitvoeren. Dit betekent minimaal 8 herhalingen en maximaal 12. Kan je de oefening 7,5 keer uitvoeren, dan betekent dit dat je te zwaar bezig bent. Kan je er meer dan 12 dan ben je juist te licht bezig. Twijfel je over het gewicht omdat je misschien net 12,5/13 herhalingen kan? Probeer de uitvoering dan wat langzamer uit te voeren.

Wat nou als ik sterker wil worden?

Wil jij werken aan jouw kracht en wil jij echt sterker worden? Dan raden wij de 8 tot 12 herhalingen methode af. Niet omdat het niet werkt! Maar wel omdat dit niet optimaal is. Wil jij sterker worden dan raden wij jou aan om te gaan werken in setjes van 1 tot 6 herhalingen. Doordat jij minder vaak het gewicht kan herhalen resulteert dit in een hogere intensiteit. Deze hogere intensiteit zorgt ervoor dat je sterker wordt.

Moet je meer herhalingen doen als je wilt afvallen?

Als die extra herhalingen ervoor zorgen dat jouw hartslag hoger zal zijn, dan ja. Maar over het algemeen is het antwoord NEE. Afvallen doe je door een combinatie van bewegen en een gezond voedingspatroon. Afvallen is een kwestie van minder calorieën binnenkrijgen dan je nodig hebt. Je valt dus niet sneller af als je een setje meer doet en jij toch boven jouw calorie behoefte zit.

Ben je bang om gespierd te worden?

Ben jij bang om snel gespierd te worden? Heb jij aanleg voor grote benen of armen en vind jij dit verschrikkelijk? Doe dan meer herhalingen met minder gewicht. Ga boven de 12 repetities zitten en train NIET tot falen. Zorg ervoor dat je rond de 3-4 herhalingen over hebt. Zo voorkom je dat je te snel gespierd wordt.

Hulp nodig bij jouw training?

Wil jij gespierd worden, afvallen, aankomen of juist niet te gespierd worden. Ben jij al even bezig maar merk jij weinig vooruitgang? Neem gerust contact met ons op. The Consumers helpt graag bij het inspireren en ontwikkelen van kennis of training- en voedingsschema’s en zorgt ervoor dat dit altijd binnen handbereik is.

Heb je moeite met het focussen tijdens het trainen? Lees dan onze blog hierover.

Verantwoord trainen na de lockdown.

Nu de quarantainemaatregelen geleidelijk worden opgeheven, zullen veel sporters weer aan de gang willen. Zomaar op het oude niveau door zetten dan maar? Dit is helaas een slechte optie. Dit vergroot namelijk het risico op blessures en andere lichamelijke klachten. Inactiviteit heeft helaas consequenties.

Meld je eigen nu aan een claim je plek om een verantwoorde start te maken! Bouw je conditie weer op, ervaar je oude kracht terug en bouw verder aan een gezonde levensstijl zodra en sportscholen weer open zijn.