Focus foto van Robin Aerts

Focus

Focus en training

Je zit op je bankje, wachtend op nieuwe energie om de derde set shoulderpress uit te kunnen voeren. Naast je zit een boom van een vent tegen zichzelf te praten en je luistert..

‘’Focus’’ fluistert hij tegen zichzelf, ‘’Focus’’… Hij neemt een hap lucht en begint met zijn set.

Wat is het?

Wat is nou die focus? Focussen is in dit geval het concentreren op jezelf. Die boom van een vent die net naast je zat richt op dat moment zijn volledige concentratie op zichzelf en zijn oefening.

Het denken aan bepaalde spieren van je lichaam vergroot de neuromusculaire activiteit in die plekken. Daarnaast verkleint focussen de kans op een blessure en je geeft je spieren een extra trainingsprikkel.

Gefocust zijn in de sportschool is niet altijd zo easy. De één kan het beter dan de ander. Continu scherp blijven is onmogelijk. Wel kan de focus variëren van enkele minuten tot uren, afhankelijk van de taak.

Wat beïnvloed jouw focus?

Gezonde voeding, juiste training en een goed slaapritme, dat zijn dé eigenschappen van een gezonde leefstijl. Een gezonde leefstijl heeft een grote invloed op het vermogen om beter te focussen. Naast leefstijl zijn er een drietal factoren die invloed hebben op je focus.

1. Enthousiasme

Het is gemakkelijker om je te focussen op iets wat je leuk vindt om te doen. Als het gaat om fitness, kies dan een tak wat je oprecht interesseert. Als jij een voorkeur hebt voor powerliften is het niet verstandig om uren op een loopband te staan om af te vallen, dat werkt demotiverend! Pak die olympic bar en start! Val vervolgens af door de juiste voeding te hanteren.

2. Vaardigheid

Waar liggen jouw vaardigheden? Waar ben jij goed in?
Het is namelijk veel gemakkelijker om de focus te leggen, en te houden, op een oefeningen waar je van nature goed in bent. Ontdek waar je goed in bent door te variëren met allerlei oefeningen!

3. Afleiding.

Ben je snel afgeleid? Leg die telefoon weg! Buurten kan je later wel!
Sociaal zijn is een goede eigenschap maar je bent aan het gymmen met een doel.

Probeer je aandacht bij je set te houden terwijl die groep achter jou hun tijd verspilt  met het vergelijken van hun spierballen, probeer die focus bij jezelf te houden!

Tips voor het verbeteren van jouw focus:

1. Geen mobieltje in de sportschool (neem een iPod mee).

2. Sluit je ogen tijdens de oefening (je luistert hierdoor beter naar je lichaam).

3. Focus op de muziek (muziek heeft invloed op je gemoedstoestand).

4. Train alleen of met diegene waar jij de focus mee kan delen (dit gaat anders ten koste van je voortgang).

 

Vondt jij dit artikel leerzaam en wil jij nog meer leren?
Dan vindt je onze blog over repetities vast ook leuk!

 

Verantwoord trainen na de lockdown.

Nu de quarantainemaatregelen geleidelijk worden opgeheven, zullen veel sporters weer aan de gang willen. Zomaar op het oude niveau door zetten dan maar? Dit is helaas een slechte optie. Dit vergroot namelijk het risico op blessures en andere lichamelijke klachten. Inactiviteit heeft helaas consequenties.

Meld je eigen nu aan een claim je plek om een verantwoorde start te maken! Bouw je conditie weer op, ervaar je oude kracht terug en bouw verder aan een gezonde levensstijl zodra en sportscholen weer open zijn.